Engageret beskæftigelsesvejleder med mentoropgaver søges til Aktivteamet i Jobcenter Brøndby

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Har du lyst til at hjælpe ledige borgere i arbejde eller uddannelse? Så er du måske vores nye vejleder med mentoropgaver i Brøndby Kommune 

I Brøndby Kommune arbejder vi på, at få ledige kontanthjælpsmodtagere over 30 år med problemer ud over ledighed tilbage i beskæftigelse. Målgruppen er karakteriseret ved at have komplekse problemer ud over ledighed, som kan være af fysisk, psykisk og/eller social karakter, og har ofte langvarig ledighed bag sig. Der er tale om mennesker, der har brug for en særlig håndholdt indsats for at opnå tilknytning til arbejdsmarkedet, men som vi tror på, kan blive en del af et arbejdsfællesskab.

Da en af vores vejledere har søgt nye udfordringer søger vi hendes afløser. Du skal for at kunne komme i betragtning til stillingen, have en grundlæggende tro på, at alle mennesker uanset problemer kan blive en del af et arbejdsfællesskab. 

Så har du lyst til at støtte ledige borgere i arbejde og/ eller uddannelse via en håndholdt indsats i samarbejde med sagsbehandler og evt. job/ virksomhedskonsulent, har vi en ledig fast stilling som vejleder med mentoropgaver ledig i Aktivteamet i Jobcenter Brøndby.

Dine arbejdsopgaver som beskæftigelsesvejleder med mentoropgaver
 
Din indsats er målrettet borgere med mange forskellige problemstillinger, men fælles for dem er, at de er langt fra arbejdsmarkedet eller langt fra at kunne tage en uddannelse. Formålet med dit arbejde er derfor, at støtte borgerne mod målet om varig tilknytning til arbejdsmarkedet, og / eller uddannelse. 

Personen vi søger arbejder i samarbejde med den tilknyttede sagsbehandler og job/virksomhedskonsulent på, at borgerne kommer direkte i lønnede timer evt. småjobs eller ordinær uddannelse. Såfremt det ikke er muligt arbejdes der på, at borgerne kommer i virksomhedspraktik, men med henblik på, at de får ordinære timer evt. i kombination med praktikken. (hybridpraktik) 

Det gør du som vejleder ved at være den ”understøttende” indsats til den indsats sagsbehandler og job/virksomhedskonsulent står for at levere.

Dit arbejde som vejleder skal være med til at flytte de ”sten” der evt. står i vejen for tilknytning til arbejdsmarkedet. Det gør du via en håndholdt og motiverende indsats.

Dine arbejdsopgaver er blandt andet at støtte borgerne, så de kan tackle de udfordringer de har, det kunne være forhold som f. eks. rod i økonomien, behandling, manglende stabilitet og struktur i hverdagen, misbrugsproblemer, manglende sprog og integration, manglende mod på arbejdstilknytning efter langvarigt fravær eller noget helt andet. 

Dvs. du skal støtte borgerne i at overkomme de barrierer, der kan være med til at forhindre, at de kommer i job eller uddannelse som er det primære mål.

Vi sørger derfor en profil, som har interesse for at arbejde job og uddannelsesrettet med målgruppen. Det vil indebærer tæt kontakt til virksomhedskonsulenter, sagsbehandlere og arbejdsgivere, psykiatrien og andre relevante samarbejdspartnere både interne og eksterne.

Vi søger dig som vil hjælpe borgeren med at identificere egne færdigheder, job- og uddannelsesønsker, støtte borgeren i f. eks at udarbejde Abc plan, cv mm samt støtte borgeren til aktiv søgning efter job eller uddannelse

Vi søger også dig som vil deltage i jobcenterets eget tilbud ” Job i fokus” som indeholder støtte til udarbejdelse af Cv, Abc plan med mere i samarbejde med borgerne

Du skal kunne samarbejde med f. eks psykiatriske centre, rusmiddelcentre, andre forvaltninger f. eks afdelingen for Handicap, psykiatri og misbrug, kollegaer i jobcenteret, herunder myndighedssagsbehandlere og arbejdsgivere med henblik på, at koordinere og samstemme beskæftigelsesindsatsen med behandlings- og/ eller sociale indsatser.

Da målgruppen ofte har komplekse problemer ud over deres ledighed, har de brug for personlig støtte i deres proces om at komme i job og/ eller uddannelse. Det er vigtigt med en høj grad af inddragelse af borgeren, og et fokus på at skabe ejerskab igennem forandringsprocessen, fra at stå udenfor arbejdsmarkedet til at blive en del af arbejdsmarkedet.

Du skal kunne arbejde med en empowerment-orienteret tilgang til borgerne, der skal støttes ift. beskæftigelse, sociale problemer og integration. Empowerment handler bl.a. om, at målgruppen, så vidt det overhovedet er muligt, selv skal tage ansvar for egen situation, og udspringer bl.a. af en anerkendelse af, at borgeren er ekspert i eget liv.

Organisering

Du er fysisk placeret i Jobcenterets afdeling i Aktivteamet på Langbjerg, Tybjergparken 1, 2660 Brøndby Strand. Du vil udover at blive en del af vejlederkorpset på 3 personer incl. dig, også blive en del af hele Aktivteamet, i Brøndby Kommune, som er en del af Jobcenter Brøndby.

Aktivteamet er tværfagligt organiseret og består af 26 medarbejdere henholdsvis socialrådgivere, job/virksomhedskonsulenter og vejledere/mentorer. Du vil som vejleder med mentoropgaver være tilknyttet Aktivteamet, som er sammensat af 3 små tværfaglige teams, hvoraf du også vil være en del af et af disse teams.

Om dig

Måske er du uddannet f. eks socialrådgiver, pædagog eller lign, men din specifikke uddannelsesbaggrund er ikke afgørende. Det vigtigste er, at du har erfaring med mennesker i udsatte positioner og har en grundlæggende tro på, at borgere med mange forskelligartede udfordringer også har en plads på arbejdsmarkedet eller i uddannelsessystemet.

Vi leder efter dig, som:

  • har erfaring, tålmodighed og rummelighed i forhold til målgruppen, der rummer personer med betydelige somatiske, psykiatriske helbredsbarrierer evt. misbrug og ofte langvarigt fravær fra arbejdsmarked og eller uddannelsessystemet
  • er robust og vant til at arbejde med mennesker med problemer ud over ledighed
  • er engageret og ser det som din vigtigste opgave, at støtte borgerne i at komme i arbejde eller uddannelse 
  • er god til at danne positive relationer til udsatte mennesker og kan få øje på ressourcerne i det enkelte menneske
  • har let ved at indgå i tværfagligt samarbejde
  • er tålmodig og har humoristisk sans
  • kan arbejde motivationsfremmende og ressourceorienteret med borgere, som har mistet tilknytningen til arbejdsmarkedet og/ eller uddannelsessystemet
  • har værdier, som at tilknytning til arbejdsmarkedet og/ eller uddannelsessystemet øger menneskers kontrol og ejerskab i forhold til eget liv
  • har erfaring inden for det socialpædagogiske og eller rådgivende arbejde og gerne viden om beskæftigelseslovgivningen
  • kan opbygge en tillidsfuld og professionel relation til borgeren, men samtidig være bevidst omkring, at du er en del af jobcentret, som har nogle forventninger og krav til borgeren
  • hele tiden har fokus på, om det, du iværksætter sammen med borgeren, har de ønskede effekter og resultater hen imod en tilknytning til arbejdsmarked eller uddannelse
  • er god til klar og tydelig kommunikation - både skriftligt og mundtligt - og kan dokumentere progression via skriftlige progressionsrapporter 
  • er systematisk og har flair for IT

Vi tilbyder

  • en afdeling fyldt med engagerede, omsorgsfulde og humoristiske kolleger, hvor vi sætter stor pris på smil og godt humør, og hvor vi har det godt sammen.
  • en god og grundig introduktion til arbejdet, afdelingen og samarbejdspartnere. 
  • stor variation i arbejdsopgaverne og indflydelse på tilrettelæggelsen af arbejdet, hvor der er frihed under ansvar
  • et team med hjælpsomme og faglig kompetente og engagerede kollegaer
  • et meget selvstændigt job i et tværfagligt miljø med fokus på metode udvikling og den bedste løsning for den enkelte borger
  • mulighed for tværfagligt samarbejde både internt og eksternt
  • stor indflydelse på egen arbejdssituation
  • faglig sparring og en refleksiv arbejdsform, hvor der er fokus på at udveksle erfaringer og synliggøre resultater.
  • ekstern supervision i vejledergruppen
  • relevant kompetenceudvikling 
  • Flekstid

Løn og ansættelse

Lønnen fastsættes efter forhandling med din faglige organisation og principperne i Ny Løn.

Praktisk information:

Der er tale om fuldtidsstilling (37 t.). Dit arbejdssted vil være Aktivteamet, som er en del af Jobcenter Brøndby, og som er beliggende i Brøndby Strand. 

Tiltrædelse snarest muligt.

For yderligere information om stillingen: Kontakt afdelingsleder Gitte Suarez Christensen på 43 28 22 10. 

Ansøgningsfrist: 

Torsdag den 14. marts 2024

Vi planlægger at holde ansættelsessamtaler hhv. den 18.og den 20. marts 2024

 

Ansøgningsfrist:

14-03-2024
 

 

Søg stillingen via 'ansøg'-knappen. Her kan du uploade din ansøgning og CV samt evt. relevant dokumentation. 

Alle interesserede ansøgere uanset alder, køn, handicap, religion eller etnisk tilhørsforhold opfordres til at søge stillingen.

I Brøndby Kommune er der en generel politik om, at nyansatte skal forevise straffeattest. Ved beskæftigelse og direkte kontakt med børn under 15 år, indhentes der også en børneattest.

Brøndby Kommune har røgfri arbejdstid. 

Brøndby er en centralt beliggende hovedstadskommune med cirka 39.000 indbyggere. Byens puls er præget af fællesskab, mangfoldighed og en stærk idrætskultur. Vi er en kommune med kant og spændende kontraster med bolig- og erhvervsområder, skove, grønne områder og Strandparken med havet og indsøerne.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Brøndby Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Brøndby Kommune, Tybjergparken 2.2.sal,, 2660 Brøndby Strand

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 14-03-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6002801

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet